ABOUT
Hua Cai-Prossé maakt zelf deel uit van de eerste generatie Chinezen die in België gestudeerd heeft. Het is die generatie die ook bekend staat als de “Banana Generation”. Een hier haast onbekende term, doch gangbaar bij Chinees-Belgische millenials.
Met haar fotografie wil ze laten zien hoe ze de gekende vooroordelen, de ongemakken, het racisme… benadert. Via haar beeldtaal tracht ze haar ervaringen, haar plaats in de maatschappij, haar kijk op de zaken over te brengen en probeert ze zo de kloof te dichten. Het onbekende bespreekbaar maken.
De gelaagdheid en de dualiteit van haar werken wakkert nieuwsgierigheid aan bij de beide culturen. Westerse en Oosterse kunststromen en technieken werden naast elkaar gelegd om de verschillen te accentueren, maar daarbij ook en vooral om de raakvlakken te benadrukken. Dagelijkse dingen werden geïntegreerd om ze toegankelijker en bespreekbaar te maken.
Haar fotoreeks "The Banana Generation" staat dus heel dicht bij haar persoonlijk, evanals bij haar generatiegenoten. Des te meer omdat zij de aanwezige tweestrijd zo constant voelen.
Ze maakte met deze reeks dan ook een onvergetelijke intro bij het grote publiek! Het succes is, buiten de kwaliteit van de werken an sich, volledig te danken aan de nationale en internationale publicaties. Artdoc neemt de reeks op als inspiratie. In Dodho, een toonaangevend magazine, wordt de reeks opgenomen in hun jaarlijks uitgegeven top 100 boek. Dit boek is bedoeld voor internationale expansie van de fotografie, met telkens een selectie van de meest toonaangevende fotografen. Het magazine geniet steun van de industrie en wordt mondiaal verspreid onder de beste agentschappen en galerieën en musea.
Haar reeks wordt eveneens opgenomen in de jaarlijkse editie en tevens fysieke boekpublicatie Opus One ’24, een bundel van Breedbeeld. Dat boek wordt voorgesteld in La Vallée in Brussel, tijdens een groepsexpo.
De exhibities bij Mees-Van De Wiele galerie, tijdens Ghent Art Week en het rondreizende Fotografiecircuit dwars door Vlaanderen, benadrukken nog eens de succes van haar gedrevenheid, haar verwoording in beeldtaal van het opnemen en vertalen van de twee werelden, twee culturen, twee fronten, temeer door haar schijnbaar moeiteloos combineren van gewoontes en gebruiken, artistieke vormen en talen.
Overal en nergens, the art of in-between. Het samenspel van traditie en moderniteit.
Haar werk kan je best omschrijven als: The best of two worlds: east meets west.
Hua Cai-Prossé is part of the first generation of Chinese who studied in Belgium aka the "Banana Generation”.
With her photography, she wants to show how she handles prejudices, discomforts, racism... rather positively.
Through her imagery, she tries to convey her experiences, her place in society, her outlook and thus consequently trying to bridge the gap. To make the unknown a subject of discussion and dialogue.
The layering and especially the binarity of the works sparks curiosity in both cultures.
Western and Eastern art movements and techniques have been juxtaposed pointing out the differences but, above all, highlighting the common grounds.
Integrating everyday things to make them more accessible and discussable.
She carries the photo series: "The Banana Generation" very close to her heart. Her peers also value it since they share the feeling of the constant duality.
She even made a grand introduction with this series to the wider public! The perfect quality of the works aside, the success is entirely thanks to national and international publications. Artdoc takes the series as inspiration. In Dodho, a leading magazine, the series is included in their annual top 100 book. This book is intended for international expansion, with a selection of the finest photographers. The magazine enjoys support from the industry and is distributed among the best agencies and galleries worldwide.
Her series is featured in the annual printed publication Opus One '24, a compilation from Breedbeeld. The book is presented at La Vallée in Brussels, during a group exhibition.
The exhibitions at Mees-Van De Wiele gallery, during Ghent Art Week, and the touring Photography Circuit across Flanders, further highlight the success of her dedication, her ability to translate and represent two worlds, two cultures, two fronts, particularly through her seemingly effortless blending of customs, traditions, artistic forms, and languages.
Everywhere and nowhere, the art of in-between. The interaction between tradition and modernity.
Her work can best be described as: the best of two worlds: east meets west.
在蔡华(Hua Cai-Prossé)身上,我们得以目睹一系列看似相互矛盾的身份特质——但她却能自如游走其间,从容切换,游刃有余。
蔡华在年幼时随父母移民比利时。家庭之中,她与极为传统的父母相处融洽——父母对中国传统习俗的坚守程度,远远超越了许多生活在大城市的中国人。而一旦走出家门,她便沉浸于比利时所象征的西方生活方式与文化氛围之中,如鱼得水。她接受的是正统的比利时教育,交友、经商皆与当地社会紧密相连,最终还与一位典型的比利时男子相恋并结婚。蔡华曾经是——而且如今依然是——一位成功的企业家。她的世界被数字、合同、供应链与生产流程所包围。然而,她现在更愿以“艺术家”自居,徜徉于由光影、色彩、情绪、隐喻与象征编织的宇宙之中。她的性格亦是对比强烈:或冷静理性、果敢干练;或敏感细腻,常常为他人视若无睹的微末细节所触动。
正是这种独特的个性结构与人生历程的交融,孕育出她极具辨识度的艺术风格—— “多重对立中的和谐”。她借助镜头捕捉那些令其动容的瞬间,以摄影语言叙述心中一闪而逝的思想与感悟。她的艺术实践成为其不断自我探索的媒介,旨在深入理解自身身份的构建,并试图抚平因主流叙事的单一视角所带来的偏见与裂痕。而更为重要的是,她相信她的艺术可以洞察现实中“二元对立”之下被忽视的各种美好。简言之,蔡华的艺术,是要让不可见之物可见,使不可言说者可言。
当欣赏她的作品时,观者总能体会到其中多层次的结构张力与二重性——这一美学张力总能激发具有不同背景和阅历观众的好奇与共鸣。她的创作把中西艺术理念和技法置于同等重要的位置,有时刻意突显其差异,有时则不断试探融合的可能。为使抽象的思考更易为公众所理解,她巧妙地将日常物件嵌入画面,使作品多了一份亲切感与可讨论性。
她的摄影系列《香蕉一代》(Banana Generation),正是这一艺术探索的集中体现。尽管“香蕉一代”这一概念在比利时尚属冷门,但在华裔比利时籍或中比混血的青年群体中,却是一种心照不宣的文化标签。该系列不仅是蔡华个人情感的投射,更是她那一整代人内在文化与心理双重身份冲突的真实映照。正是这组作品,让她在公众视野中完成了一次令人难以忘怀的首次亮相。
《香蕉一代》的成功,不仅归功于作品本身的高艺术质量,也得益于比利时乃至国际主流艺术媒体的肯定与广泛传播。该系列被 Artdoc 收录为“灵感之作”;亦入选权威摄影杂志《Dodho》每年评选的“全球百大摄影作品”年鉴,该年鉴旨在推动当代摄影在全球舞台的传播与影响力提升,遴选出最具当代表达力的摄影师,并将其作品推介至世界各地的代理机构、画廊与博物馆。此外,该系列还被收录于 Breedbeeld 出版的2024年年度画册《Opus One》中,并将在布鲁塞尔 La Vallée 艺术空间的群展中首度公开亮相。
无论是在根特艺术周、Mees-Van De Wiele 画廊,还是贯穿整个弗拉芒地区的巡展中,蔡华的作品不仅充分展现了其二元融合的艺术语言,也再次印证了她对个人艺术理念的执着追求——她对对立元素的深入理解与图像化诠释,以及她那几乎毫不费力地将不同生活习俗、艺术形式与语言风格糅合为一的能力。
“既无处不在,又芳踪无迹”——这正是一种游走于对立之间的艺术旅程,一种缝隙中生长的独特美学实践。若需一句话概括她的创作核心,那便是“二元对立与融合之美“