ABOUT
Hua Cai-Prossé maakt zelf deel uit van de eerste generatie Chinezen die in België gestudeerd hebben. Het is die generatie die ook bekend staat als de “Banana Generation”. Een hier haast onbekende term, doch gangbaar bij Chinees-Belgische millenials.
Met haar fotografie wil ze laten zien hoe ze eerder positief omgaat met de gekende vooroordelen, de ongemakken, het racisme… Via haar beeldtaal tracht ze haar ervaringen, haar plaats in de maatschappij, haar kijk op de zaken over te brengen en probeert ze zo de kloof te dichten. Het onbekende bespreekbaar maken.
De gelaagdheid en de dualiteit van haar werken wakkert nieuwsgierigheid aan bij de beide culturen. Westerse en Oosterse kunststromen en technieken werden naast elkaar gelegd; het accentueren van de verschillen, maar ook en vooral om de raakvlakken te benadrukken.
Het integreren van de dagdagelijkse dingen.
Haar fotoreeks: "The Banana Generation" staat dus heel dicht bij haar persoonlijk, net zoals bij haar generatiegenoten. Des te meer omdat zij de aanwezige tweestrijd zo constant voelen.
Ze maakte met deze reeks dan ook een onvergetelijke intro bij het grote publiek! Het succes is, buiten de kwaliteit van de werken an sich, volledig te danken aan de nationale en internationale publicaties. Artdoc neemt de reeks op als inspiratie. In Dodho, een toonaangevend magazine, wordt de reeks opgenomen in hun jaarlijks uitgegeven top 100 boek. Dit boek is bedoeld voor internationale expansie van de fotografie, met telkens een selectie van de best mogelijke toonaangevende fotografen. Het magazine geniet steun van de industrie en wordt mondiaal verspreid onder de beste agentschappen en galerieën en musea.
Haar reeks wordt eveneens opgenomen in de jaarlijkse editie en tevens fysieke boekpublicatie “ Opus One ’24 “ , een bundel van Breedbeeld. Dat boek wordt voorgesteld in La Vallée in Brussel, tijdens een groepsexpo.
De exhibits bij Mees-Van De Wiele galerie, tijdens Ghent Art Week en het rondreizende Fotografiecircuit dwars door Vlaanderen, benadrukken nog eens de succes van haar gedrevenheid, haar verwoording in beeldtaal van het opnemen en vertalen van de twee werelden, twee culturen, twee fronten, temeer door haar schijnbaar moeiteloos combineren van gewoontes en gebruiken, artistieke vormen en talen.
Overal en nergens, the art of in-between. Het samenspel van traditie en moderniteit.
Haar werk kan je best omschrijven als: The best of 2 worlds: East meets West.
• • •
Hua Cai-Prossé is part of the first generation of Chinese who studied in Belgium aka the "Banana Generation”.
With her photography, she wants to show how she handles prejudices, discomforts, racism... rather positively.
Through her imagery, she tries to convey her experiences, her place in society, her outlook and thus consequently trying to bridge the gap. To make the unknown a subject of discussion and dialogue.
The layering and especially the binarity of the works sparks curiosity in both cultures.
Western and Eastern art movements and techniques have been juxtaposed pointing out the differences but, above all, highlighting the common grounds.
Integrating everyday things to make them more accessible and discussable.
She carries the photo series: "The Banana Generation" very close to her heart. Her peers also value it since they share the feeling of the constant duality.
She made a grand introduction with this series to the wider public! The success is entirely, the perfect quality of the works a side, due to national and international publications. Artdoc takes the series as inspiration. In Dodho, a leading magazine, the series is included in their annual top 100 book. This book is intended for international expansion, with a selection of the best possible photographers. The magazine enjoys support from the industry and is distributed among the best agencies and galleries worldwide.
Her series is featured in the annual printed publication Opus One '24, a compilation from Breedbeeld. The book is presented at La Vallée in Brussels, during a group exhibition.
The exhibitions at Mees-Van De Wiele gallery, during Ghent Art Week, and the traveling Photography Circuit across Flanders, further highlight the success of her dedication, her ability to translate and represent two worlds, two cultures, two fronts, particularly through her seemingly effortless blending of customs, traditions, artistic forms, and languages.
Everywhere and nowhere, the art of in-between. The interaction between tradition and modernity.
Her work can best be described as:The best of 2 worlds: East meets West.